Skip to content
+31 6 21 822 443 lars@sitback.nl Sitback uses Telegram & Signal

Energietransitie met Waterstof? Ja graag… [update 06-11-23]

Overstappen van aardgas op waterstof. Ik zou het zo doen.
Je kan het draaien zoals je wil, maar het is en blijft gewoon overmatig doorduwen. Zoals diverse coalities ons klaar wil stomen voor de energietransitie. Naar mijn smaak totaal de verkeerde aanpak. Zo krijg je niet genoeg draagvlak. Juist het tegenovergestelde. Blijkt ook.

Dat het ook anders kan bewijst het volgende.
Neem ’s avonds eens de tijd en kijk de VPRO Tegenlicht uitzending “Deltaplan waterstof” terug. Zo moet het. Met een uitermate positieve insteek. Voor alle partijen. En realisme. Natuurlijk zal de overstap op waterstof extra geld en visie kosten. Maar de kosten voor elke partij blijft binnen de perken. Op dit moment maakt Nederland nog niet genoeg duurzame energie om volledig op waterstof over te stappen. Dat zal nog wat tijd vergen. Of het 100% lukt is nog maar de vraag. Maar ook dat zijn weer kansen waar de BV Nederland nou juist goed van kan profiteren. Invoeren van Waterstof vanuit de Sahara? De infrastructuur ligt er al. De Rotterdamse haven voor invoer en verwerking van Waterstof. En de aardgasinfrastructuur hergebruiken voor transport naar de huishoudens. Perfect gewoon. Alleen maar pluspunten.

Dat gezegd hebbende… het mooiste, vind ik. Waterstof kan juist voor kleinschaliger gebruik uitermate goed lokaal geproduceerd en gedistribueerd worden. Lokaal is booming. Win-win.

Kortom, spreiding van energievoorziening. “All electric” zie ik persoonlijk niet zitten. Te gevaarlijk naar mijn mening. Onder andere waterstof naast elektriciteit zou juist de perfecte oplossing kunnen zijn. Ook voor opslag van elektriciteit uit windenergie bijvoorbeeld. Je zet de overbodige energie om in waterstof en slaat deze ondergronds weer op. Geen accu’s meer nodig. Mooi he?

Je hoort heel vaak de stelling dat het omzetten naar waterstof weer energie vergt. Klopt. Maar wat is nou beter? Teveel aan elektriciteit zomaar laten verdampen, of de energie voor een groot gedeelte opslaan als watersof en hergebruiken. Ik ga voor het laatste. Zeker zolang de kosten van reguliere grote accu’s en/of batterijen niet dalen. Het is toch erg tegenstrijdig dat men nu het advies krijgt om overdag, tijdens piekuren van zon en wind, de vaatwasser en wasmachine etc juist wel aan te zetten. Ongelofelijk.

Waterstof.
Dit molecuul – twee aan elkaar geplakte waterstofatomen – is het meest voorkomende element in het universum. Om aan waterstof te komen moet je het eerst scheiden. Waterstof wordt gemaakt door elektriciteit (Groene stroom) door water te geleiden. Hierdoor ontstaat er gas. H2. Waterstof is het lichtste element, het stijgt op met twintig meter per seconde. De kans op ongewenste ontbranding is hierdoor vele malen kleiner als bij aardgas.

Voor het rijden op waterstof heb je nog een brandstofcel nodig. Hierbij gaat waterstof een reactie aan met zuurstof waardoor elektriciteit ontstaat. Hoppa, heerlijk elektrisch rijden. Daarnaast haal je met waterstof weer normale afstanden. Het tanken van waterstof is zo gepiept. Het duurt ongeveer drie minuten. Het lijkt erg veel op LPG tanken. Ken je dat nog? En het is ook nog een zuiniger als reguliere verbrandingsmotoren. Als je nu nog niet verkocht ben weet ik het ook niet meer.

Ik zou zeggen, lees je eens in in Waterstof. Prachtig verhaal. De toekomst wat mij betreft.

Bekijk hier de Tegenlicht aflevering

[update 1 nov 2023]
Om maar meteen met een goede nieuws-update te beginnen. Men heeft in Frankrijk recent een enorme voorraad witte waterstof gevonden. In Lorraine. Witte waterstof is een vorm van waterstof dat ontstaat door chemische reacties in diepere grondlagen van de aarde. Bijvoorbeeld met ijzer. fantastisch nieuws. Ik wist niet dat er zoveel in onze aardlagen zou kunnen zitten. Bij het zoeken naar methaan stootte men op de grote voorraad waterstof. Eens bijhouden wat men ermee gaat doen in Frankrijk.

[update 2 nov 2023]
Het zat er dik in. Helaas. Personenauto’s rijden op waterstof zal in Nederland niet lukken. Zelfs Toyota ziet er geen toekomst meer in. Je zag het al van verre aankomen. Zoals al eerder vermeld ben ik een tijd geleden eens gaan informeren bij Toyota naar hun Mirai V1. Een echte waterstofauto te koop in Nederland. De eerste verkoper wist totaal niet waar ik het over had. Mirai? Waterstof? Dat zei al genoeg. Maar de beste man wilde mij best even begeleiden naar hoofd verkoop. Die wist mij al meer te vertellen. Dat het een vergeten en mislukt project was. En nee de auto stond niet in de showroom. Heel jammer vond ik dat destijds. Maar als je erover leest dan snap je het wel. De kosten voor aanleg van waterstofstations zijn immens hoog. En men kan lang niet zoveel auto’s voorzien van waterstof vergelijkbaar met ‘good old’ benzine. Jammer maar helaas.

[update okt 2023]
Jantje lacht. Jantje huilt. Elke week weer een andere toon qua nieuws over waterstof. Nu lees ik helaas weer een verhaal over de veel te hoge transportkosten voor groene stroom. Erg jammer weer. Hierdoor wordt de bouw van waterstoffabrieken uitgesteld. Begrijpelijk. Het moet wel lonend zijn voor commerciële partijen. Of wacht. Maak het weer publiekelijk. Dat is een plan voor de toekomst misschien. Precies waaraan het al jaren ontbreekt. Een regering met een duidelijk toekomstperspectief. Toepasbaar voor iedereen zonder extreme vergezichten.

[update aug 2023]
Eindelijk gaat er wat gebeuren lijkt het. Het demissionaire kabinet is voornemens om het rijden op waterstof te ondersteunen. Uiteraard door middel van het geven van subsidies. En waarom niet? De subsidies op elektra worden geleidelijk afgebouwd. Dan is nu de waterstofsector aan de beurt. Helaas zal dat niet voor dagelijks personenvervoer op waterstof gelden. Dat is voor Nederland onhaalbaar vrees ik. De kleine afstanden binnen Nederland zijn prima te rijden met volledig elektrische auto’s. Probeer dat maar eens in Duitsland of Frankrijk. Gaat nu nog niet lukken in deze twee landen. Wie weet slaat personenvervoer op waterstof daar wel aan. Bijkomend voordeel: het zou toch fantastisch zijn dat je de elektra van je huis met de waterstofcentrale op vier wielen laat verzorgen? Hij staat toch al voor de deur. Super.

Vrachtverkeer
Binnen Nederland zal waterstof voornamelijk gebruikt worden voor vrachtvervoer. Cool. Nu de benodigde waterstof-tankstations nog. Het is, naar ik begreep, aardig duur om in te investeren. Daarom doen de Esso’s en consorten dat nu nog niet. Ook de voldoende voorraad waterstof per station schijnt nog een dingetje te zijn. We gaan het meemaken hoop ik…

Lees hier meer.

[update]
Worden we wakker? Het lijkt erop. Want waterstof is veel in het nieuws momenteel. Goede zaak.

‘Groene waterstof onmisbaar voor klimaatdoelen’

‘Waterstof. Hoe een simpele molecuul in de spotlights staat’

‘Waterstof is het ontbrekende puzzelstukje voor onze totale overgang naar duurzame energie’

Toyota: Wat is waterstof?

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Zoeken